http://www.youtube.com/watch?v=aoRD1wmvwUc <-- Jeg har valgt å tolke denne reklamen
Mitt førsteintrykk av reklamen er uvitenhet. Den vekker interessen min sterkt fordi jeg ble så sjokkert når en barnefamilie digger en slik låt, men det går opp et lys i slutten av reklamen når vi får vite at ingen av dem skjønner engelsk. Om man først starter å se reklamen, er det vanskelig å la være å se den ferdig fordi man må få svar på den absurde måten de oppfører seg når den vulgære sangen spilles.
Denne reklamen er laget for de som sliter med engelsken. man får inntrykk av at den er siktet mot mennesker i alle aldere, det eneste kriteriet er at man ikke er god i engelsk.
Blikket mitt fester seg først på mannen i forsetet som skrur på sangen. Alle fargene er ganske nøytrale, og det er ingen som skiller seg ut for å være ekstra sterke eller noe i den duren.
De språklige virkemiddlene spiller en stor rolle i denne reklamen. Den er ordlagt på en måte som er ekstrem uformell, men samtidig ikke spessielt hverdagslig. Alt er på engelsk.
Språket er ikke appelativt, men reklamen er likevell appelativ fordi den appelerer veldig til fornuft.
Det er ingen konkrete opplysninger, men argumetasjonen er ganske så åpen og relevant.
Beklamen er basert på humor.
Budskapet er : siden engelsk er det mest internasjonale språket, kommer man ikke langt hvis man ikke kan eller skjønner det.
For meg så virker reklamen veldig bra. Den har et overbevisende budskap på samme tid som den får deg til å le. Jeg ser ingen negative sider ved den, men noen kan kanskje synes at det er for grovt språk.
Du har gått fint gjennom reklamen, Hanna. Sjekk at du har kontroll på de ulike begrepene som knytter seg til språkfunksjonen, hva er appellativt og hva er informativt osv. Nå kan det virke som du blander litt. (NB:spesielt med en s i midten av ordet - pugg!)
SvarSlett